Wat ons is opgevallen is dat
steeds meer bedrijven Instagram inzetten om de doelgroep te bereiken.
De populariteit van social media met fotocontent blijft sterk groeien. Het aantal Instagramgebruikers groeide met maar liefst 29 procent naar 1,8 miljoen. Daarvan maken 722.000 Nederlanders dagelijks gebruik van Instagram (dat is 40 procent van alle Instagramgebruikers).
De populariteit van social media met fotocontent blijft sterk groeien. Het aantal Instagramgebruikers groeide met maar liefst 29 procent naar 1,8 miljoen. Daarvan maken 722.000 Nederlanders dagelijks gebruik van Instagram (dat is 40 procent van alle Instagramgebruikers).
Instagram is erg populair en groeiend onder jongeren tot 20 jaar. De helft van de jongeren maakt gebruikt van de foto-app. 47 procent van alle Nederlandse studenten en scholieren maakt gebruik van Instagram. (Marketingfacts, 2015)
Je ziet
dus dat als je de jongere doelgroep wilt bereiken, Instagram een voor de
hand liggende keuze is. Bedrijven starten met betaalde Instagramposts en sturen
hiervoor bijvoorbeeld kleding op naar de Instagram influencer. Omdat ik zelf
een online influencer ben (blogger), word ik regelmatig benaderd voor een
betaalde Instagram post. Toch is dit niet meer zo bijzonder en is dit misschien
een trend die al geweest is. Het nieuwere en upcoming concept is de ‘Instagram takeover’.
Ook dit heb ik wel
eens gedaan voor een bedrijf, waardoor ik uit eigen ervaring kan spreken. De
bedoeling is dat jij, als influencer, de Instagrampagina van een bedrijf overneemt
voor bijvoorbeeld een dag of langer. Op de eigen Instagrampagina wordt
aangegeven dat de persoon in kwestie gevolgd kan worden op de Instagrampagina
van het bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld een speciale dag zijn. Eind zomer 2014
heb ik de Instagrampagina van Bloggernet overgenomen toen we in Berlijn waren.
Ik deelde alle momenten die ik meemaakte in Berlijn op het Instagramaccount van
Bloggernet. Bloggernet heeft hierdoor 200 volgers erbij gekregen, plus meer
interactie. Dit was toen nog erg nieuw, maar het laat zien dat het werkt.
Op
dit moment zie je het steeds vaker voorbij komen, vooral op het gebied van mode. Dit kan verklaart worden omdat een groot deel van de modeindustrie actief is op dit netwerk en hier trouwe volgers probeert te werven. Verscheidene bloggers worden door
kledingmerken ingezet om hun Instagramaccount over te nemen tijdens Fashion
Week, en zag je dat Doutzen Kroes laatst de Instagrampagina van Vogue Nederland een
dag tot haar beschikking had. Je ziet dat de interactie enorm omhoog is
gegaan op het Instagramaccount van Vogue Nederland. Het aantal likes per foto
is bijna verdubbeld na overname van Doutzen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten