dinsdag 24 februari 2015

INSTAGRAM TAKEOVER


Wat ons is opgevallen is dat steeds meer bedrijven Instagram inzetten om de doelgroep te bereiken.

De populariteit van social media met fotocontent blijft sterk groeien. Het aantal Instagramgebruikers groeide met maar liefst 29 procent naar 1,8 miljoen. Daarvan maken 722.000 Nederlanders dagelijks gebruik van Instagram (dat is 40 procent van alle Instagramgebruikers). 

Instagram is erg populair en groeiend onder jongeren tot 20 jaar. De helft van de jongeren maakt gebruikt van de foto-app. 47 procent van alle Nederlandse studenten en scholieren maakt gebruik van Instagram. (Marketingfacts, 2015)
Marketingfacts, 2015
Instagram Takeover Doutzen Kroes, Vogue Nederland



Je ziet dus dat als je de jongere doelgroep wilt bereiken, Instagram een voor de hand liggende keuze is. Bedrijven starten met betaalde Instagramposts en sturen hiervoor bijvoorbeeld kleding op naar de Instagram influencer. Omdat ik zelf een online influencer ben (blogger), word ik regelmatig benaderd voor een betaalde Instagram post. Toch is dit niet meer zo bijzonder en is dit misschien een trend die al geweest is. Het nieuwere en upcoming concept is  de ‘Instagram takeover’. 

Ook dit heb ik wel eens gedaan voor een bedrijf, waardoor ik uit eigen ervaring kan spreken. De bedoeling is dat jij, als influencer, de Instagrampagina van een bedrijf overneemt voor bijvoorbeeld een dag of langer. Op de eigen Instagrampagina wordt aangegeven dat de persoon in kwestie gevolgd kan worden op de Instagrampagina van het bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld een speciale dag zijn. Eind zomer 2014 heb ik de Instagrampagina van Bloggernet overgenomen toen we in Berlijn waren. Ik deelde alle momenten die ik meemaakte in Berlijn op het Instagramaccount van Bloggernet. Bloggernet heeft hierdoor 200 volgers erbij gekregen, plus meer interactie. Dit was toen nog erg nieuw, maar het laat zien dat het werkt. 

Op dit moment zie je het steeds vaker voorbij komen, vooral op het gebied van mode. Dit kan verklaart worden omdat een groot deel van de modeindustrie actief is op dit netwerk en hier trouwe volgers probeert te werven. Verscheidene bloggers worden door kledingmerken ingezet om hun Instagramaccount over te nemen tijdens Fashion Week, en zag je dat Doutzen Kroes laatst de Instagrampagina van Vogue Nederland een dag tot haar beschikking had. Je ziet dat de interactie enorm omhoog is gegaan op het Instagramaccount van Vogue Nederland. Het aantal likes per foto is bijna verdubbeld na overname van Doutzen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten