dinsdag 24 februari 2015

CONTENT VAN KWALITEIT: 8 BASISTIPS

Voor je begint met het verbeteren of introduceren van kwalitatieve content, geven we je graag een aantal handige tips mee.

1. Maak er voldoende tijd voor vrij
Kwalitatieve content creëer je niet zomaar. Het kost tijd en aandacht. Je kunt het vergelijken met het bereiden van een uitzonderlijk gerecht. Ook dat kost tijd en aandacht, en maak je niet zomaar even tussen de bedrijven door.

2. Maak er voldoende budget voor vrij
Tijd kost natuurlijk geld. Zorg er dus ook voor dat er voldoende budget is om kwalitatieve content te creëren. Dit budget kan onder andere besteed worden aan personeel of aan middelen en kanalen waarop je de content presenteert.

3. Praat niet teveel over je eigen bedrijf/merk
Je lezers, klanten of volgers hoeven meestal niets te weten over de product die je verkoopt of de diensten die je verleend. Vaak weten zij hier al van, zijn zij al klant en hebben ze deze informatie dus niet echt nodig.

‘’Content gaat niet om wat je verdient, maar om wie je dient. Het gaat er niet om wat je verkoopt, maar hoe je helpt.’’, aldus Berber Hoekstra.

Dus doe je doelgroep een plezier met jouw content.

4. Praat niet over content alsof het een marketingactie is.
Bij kwalitatieve content gaat het niet om het aantal likes, reacties of shares dat je krijgt, maar om de aandacht die je ermee verdient. Content gaat om personen, niet om cijfers. Het gaat om de relatie tussen het merk en de consument of het bedrijf en de klant.

5. Stel eerst doelen, een strategie en een beleid op
Voor je kwalitatieve content gaat produceren en delen, is het eerst belangrijk om erover na te denken wat je ermee wilt bereiken en op welke manier je dit wilt bereiken. Stel er dus een gedegen plan voor op.

6. Stel je doelgroep vast
Maak ook eerst duidelijk wie je doelgroep is, wat de behoeften van deze doelgroep zijn, op welke media deze doelgroep zich bevindt en waar de doelgroep zich mee bezig houdt. Inspelen op een actuele gebeurtenis is misschien heel pakkend, maar als je doelgroep zich niet bezighoudt met het onderwerp/thema waar deze gebeurtenis over gaat, dan is je content niet relevant.


7. Stem je content op het platform af
Maak een onderscheid tussen de verschillende sociale platformen. Dezelfde boodschappen op Twitter, LinkedIn en Facebook plaatsen kan niet meer. Bekijk op welk platform je content het beste past, of pas je content aan en maak het passend voor een ander platform.

7. Houd bij wat de reacties zijn op jouw content
Ook al gaat kwalitatieve content niet over cijfers (tip #4), het is wel belangrijk om in de gaten te houden of jouw content wel goed ontvangen wordt. Houdt dus nauwgezet in de gaten of de doelgroep jouw content wel waardeert en of zij er wel geïnteresseerd in zijn.

8. Train je schrijvers en stem ze op elkaar af
Een tip gebaseerd op de ervaringen van Johan Hillebrand: hoofd contentmanagement bij Robeco: Kwalitatieve content begint bij schrijvers van kwaliteit. Neem dus ‘slimme’ schrijvers in dienst, of schaaf de schrijvers die je al hebt nog eens wat extra kennis en trucs bij.

Indien je meerdere mensen in dienst hebt die content creëren, zorg er dan voor dat zij op elkaar afgestemd zijn. Het zou namelijk zonde zijn als de content soms van elkaar verschilt en er geen eenduidigheid in zit.

Bronnen:
Archer, I (2015) Robeco trots op resultaten contentmarketing. Geraadpleegd op 23 februari 2015, via http://www.marketingfacts.nl

Hoekstra, B (2015) 5 misverstanden over contentmarketing. Geraadpleegd op 23 februari 2015, via http://www.marketingfacts.nl


Otto, R (2015) Patrick Petersen: Doordachte mix van content, context en channel is vitaal voor conversie. Geraadpleegd op 24 februari 2015, via http://www.adformatie.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten