woensdag 4 maart 2015

SHARE SERIOUS CONTENT: WAAROM BLOGGERS VOOROP LOPEN

Niet alleen in mode, beauty, styling, architectuur lopen bloggers voor op de trends, maar ook op het gebied van content marketing. Eigenlijk houden zij zich al jaren bezig met het creëren van kwalitatieve content op online platformen, terwijl merken en organisatie dat nu eigenlijk pas echt gaan doen.

Eerder schreven we al dat het delen van content serieuzer aangepakt moet worden. TRENDSPOTISHOT zou geen blog zijn als wij niet ook onze visie op trends zouden delen en onze favoriete voorbeelden zouden geven. In deze post daarom drie cases van blogs dat niet zomaar blogs zijn, maar eerder contentplatformen voor specifieke doelgroepen.

The Blonde Salad
In 2009 startte Chiara Ferragni haar persoonlijke styleblog: The Blonde Salad. Hier postte zij dagelijks foto’s van haar outfits en vertelde ze haar over haar privéleven. Omdat ze één van de eerste modebloggers was, werd ze al snel groot en succesvol. In 2014 is de blog omgezet naar een inspiratiewebsite, waar niet alleen Chiara, maar ook haar collega’s van TBS Crew (The Blonde Salad Crew) allerlei posts vol inspiratie delen. Dagelijks komt het team bij elkaar om te brainstormen over kwalitatieve content, dat perfect bij de doelgroep past. Hier zijn medewerkers voor ingehuurd die allemaal over de nodige kennis bezitten en een grote dosis ervaring. Zo was één van de leden van TBS crew werkzaam bij Marie Claire Italy als web redacteur.

Ondanks dat de website nu meer is dan een persoonlijke styleblog, blijft de content wel dichtbij de basis waarmee Chiara Ferragni is begonnen, namelijk het delen van mode- en beautyinspiratie.

The Blonde Salad is zo groot en bekend geworden, dat het nu eigenlijk een merk genoemd kan worden. Zo groot, dat zelfs de Harvard Business School een case study van de website heeft gemaakt om te presenteren aan de studenten.


NSMBL
NSMBL, een online lifestyle blog voor vrouwen, begon met het idee om jonge vrouwen allerlei inspiratie te bieden op één online platform. Inspiratie variërend van mode en beauty tot muziek, cultuur en culinaire belevenissen. NSMBL probeert de lezers dagelijks te verassen met onroerende, bijzondere en humoristische verhalen van over de wereld.

NSMBL weet precies met welke verhalen ze haar lezers kan boeien. Hier wordt dan ook continu aandacht aan besteed. De blog is zelfs zo groot geworden dat er in 2014 voor het eerst een festival is georganiseerd, waar dezelfde content als het ware ‘live’ en persoonlijk werd gedeeld.



Chapter Friday
Yara Michels, modeblogger van Nederlandse bodem én dochter van Wil Michels (Communicatie Handboek), is in 2009 begonnen met haar blog ‘’This Chick Got Style’’. In 2014 besloot Yara echter het roer om te gooien, en maakte ze van haar persoonlijke styleblog een website waar meiden terecht kunnen voor content van meer diepte en inspiratie op het gebied van mode, interieur en beauty. Ofwel: Chapter Friday, a girls’ guide to an awesome and succesfull life.

Achter Chapter Friday zit een team dat de dagelijkse content voorbereidt. Veel content wordt onderverdeeld in onderwerpen of in series. Zo worden er regelmatig ‘career tips’ gedeeld. De tips variëren van financiële zaken tot inspiratie om je cv wat op te pimpen. Nieuw is het concept Latte and Laptops. In deze serie worden leuke hotspots verkend, waar je terecht kunt voor een hoop creativiteit en lekkere koffies. Een heel simpel concept, maar wel een erg leuke en creatieve uitwerking.


Met Chapter Friday deelt Yara Michels meer dan alleen haar visie op mode en andere zaken. De lezers krijgen van allerlei tips, waar zij echt wat aan hebben.



Bronnen:
Hering, F. (2015) De vrouw van zes miljoen. Vogue Nederland. Maart 2015. 230-233 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten