maandag 2 maart 2015

INSTAGRAM TAKEOVERS: HOE WERKT HET?


Eerder vertelden we je over de Instagram takeovers. Om eens toe te lichten hoe het werkt, en voor wie het werkt, laten we je graag een aantal voorbeelden zien.


Takeover van koks Jasmine & Melissa Hemsley voor Stella Magazine.
Stella Magazine verzamelt graag van alles over verschillende vrouwen, en dat willen ze graag voortzetten op hun Instagram. Het inzetten van bekende personen is een uitstekende manier om deze traditie voort te zetten, en daarbij een grotere following te creëren. Omdat Stella Magazine regelmatig bloggers, bekende personen, schrijvers of koks vraag het account tijdelijk over te nemen, is de content op dit account heel erg variërend. Jasmin & Melissa Hemsley, twee bekende koks, hebben een hele grote following op Instagram. Zij zijn daarom het perfecte duo voor Stelle Magazine om meer vrouwelijke culinaire volgers op Instagram te krijgen.




Ook River Island besloot gebruik te maken van de Instagram takeover. De grote Nederlandse modebloggers Raspberry & Rouge en Queen of Jetlags worden ingezet om hun account over te nemen. De volgers van deze bloggers kunnen de bloggers volgen op het account van River Island, waardoor het merk ontzettend in de aandacht gezet wordt. Er wordt een speciale hashtag gebruikt, zodat de takeover herkenbaar is voor de volgers (Twitter, 2013). De engagement met het merk wordt versterkt door de fans van de bloggers. Naast de Instagram takeover heeft River Island in diezelfde week ook een winactie opgezet met deze bloggers. Een super slimme actie, waarbij het merk volledig in de aandacht kwam.

Takeover van muzikante Florrie voor kledingmerk H&M
De insteek van deze takeover was het binden van de volgers aan het merk, in plaats van het verkrijgen van veel nieuwe volgers. H&M gebruikte muzikante Florrie om een gezicht te koppelen aan de campagne ‘H&M loves Music’. Bij deze takeover werden ‘Behind The Scenes’ foto’s gedeeld. Door de volgers een kijkje achter de schermen te geven, werk je aan loyaliteit en kunnen volgers beter beoordelen of zij zich aan het bedrijf gaan binden (Marketingfacts, 2014).

Bronnen:
Marketingfacts (2014) De 10 trends voor online en digitale marketing 2015. Geraadpleegd op 27 februari 2015, via http://www.marketingfacts.nl


Twitter (2013). Best practice. Social media account takeovers. Geraadpleegd op 1 maart 2015, via https://media.twitter.com/best-practice/account-takeover

Geen opmerkingen:

Een reactie posten